Իրանի և Միացյալ Նահանգների միջև բանակցությունների հինգերորդ փուլի ավարտից հետո Իրանի գլխավոր բանակցող, արտգործնախարար Աբբա Արաղչին հայտարարել է, որ «դա բանակցությունների ամենապրոֆեսիոնալ փուլերից մեկն էր»։ «Մենք անսասան ենք մեր դիրքորոշումներում։ Ամերիկյան կողմն այժմ հստակ պատկերացում ունի Իրանի դիրքորոշման վերաբերյալ»,- շեշտել է նա։               
 

Թուրքին ինչպե՞ս ենք պատկերացնում. անկասկած՝ ֆեսով

Թուրքին ինչպե՞ս ենք պատկերացնում.  անկասկած՝ ֆեսով
21.04.2015 | 00:13

Մարդու հագուստը, նորաձև լինելը ստիպել են զարգացնել արտադրության ամբողջ ճյուղեր, իսկ տեքստիլ արդյունաբերությունը դարձավ համաշխարհային կապիտալիզմի առաջընթացի կարևորագույն ազդակներից մեկը: Նորաձևությունն իր ազդեցությունը ունեցավ նաև Թուրքիայում:
Թուրքին ինչպե՞ս ենք պատկերացնում, ինչպիսի՞ն է նրա դասական կերպարը. անկասկած՝ ֆեսով, որ կրեց գրեթե մեկ դար: Իսկ ո՞րն է դրա պատմությունը:
Եթե համացանցով որոնեք օսմանյան սուլթաններին, ապա գրեթե բոլորին կտեսնեք փաթթոցով, այսինքն՝ օսմանլուների գլխածածկը փաթթոցն էր: Բայց ահա 1808-ին Օսմանյան կայսրության վերջին փաթթոցավոր գահակալ Մուստաֆա IV-ին փոխարինեց Մահմուդ II-ը: Սա էր, որ կայսրության դրամահատարանի ժառանգական տնօրեններ Տյուզյաններից չորսին գլխատեց ու կախեց, մյուսներին աքսորեց, բայց նոր տնօրեն նշանակեց Հարություն Պեզճյանին, ով դարձավ արևմտահայության խոշորագույն բարերարը: Ահա այս սուլթանն էր, որ տուրք տալով եվրոպական նորաձևությանը՝ որոշեց հրաժարվել փաթթոցից և այդուհետ՝ 1826-ից կրել ֆես: Իսկ դա նշանակում էր, որ ֆես պիտի կրեին նաև պաշտոնյաները, զինվորականությունը և առհասարակ կայսրության բազմամիլիոն բնակիչները, այդ թվում, իհարկե, հայերը: Բայց ինչպե՞ս էր հնարավոր բավարարել պահանջարկը. Թուրքիան որևէ համապատասխան ձեռնարկություն չուներ:
Պատեհ առիթից, նախ, օգտվեցին ֆրանսիացիները. ֆես սկսեցին պատրաստել Լիոնի և Օռլեանի տեքստիլ մանուֆակտուրաները: Երևան եկան աղաջ մարկա, մեջիդիե, սաքըզ, օրթա սաքըզ տեսակի ֆեսեր, որոնք խիստ բարձր գին ունեին: Քսան տարի անց խաղի մեջ մտավ Ավստրո-Հունգարիան. Բոհեմիայում գործող «Վայլ» ու «Բոսի» ֆիրմաներն իրենց ֆաբրիկաներում սկսեցին ֆես արտադրել և այնքան հաջողեցին, որ ոչ միայն դուրս մղեցին մրցակիցներին, այլև շուրջ կես դար ֆեսարտադրությունը պահեցին իրենց ձեռքում: Թեպետ դրանք պատրաստում էին ընդամենը երկու տեսակի ֆես, բայց նվազագույն գինը 12 ղուրուշ էր, ինչն անչափ բարձր էր:
Թեև ֆեսի սպառումը օրըստօրե ավելանում էր, սակայն Ավստրո-Հունգարիայում ավելացավ նաև արտադրողների քանակը, իսկ դա անխուսափելիորեն հանգեցրեց մրցակցության, ինչի արդյունքում տեղի ունեցավ 40-50 % գնանկում:
Ֆեսը պատրաստում էին մահուդից, իսկ մահուդի հումքը բուրդն է: 1899 թ. եվրոպական շուկաներում բրդի գինն էապես ընկավ, ինչը ֆեսարտադրողներին դրդեց փոխելու բիզնեսավարումը: Կ. Պոլսում գործում էր «Օրոզդի Բաք» խոշորագույն առևտրային ֆիրման, որը նոր գաղափար հղացավ. նա ավստրիական ֆաբրիկատերերին առաջարկեց մրցակցելու փոխարեն միանալ և մենատիրական դիրք գրավել: Տասը ֆաբրիկաներ գաղափարն ընդունեցին և «Օստեռայխիշե կրեդիտ անշատալդ» բանկի աջակցությամբ հիմնեցին «Սոսիետե ժեներալ դը ֆես» բաժնետիրական ընկերությունը՝ 6 մլն ֆիորին ¥625000 թուրքական լիրա¤ դրամագլխով: Ստեղծվեց ֆեսարտադրական մի զորեղ մենատիրական ընկերություն, որի թողարկած ապրանքատեսակների վաճառքի բացառիկ իրավունքը Օսմանյան կայսրությունում վերապահվեց «Օրոզդի Բաքին»: Սա իր հերթին անմիջապես բարձրացրեց գները. թանկարժեք տեսակներինը՝ 20 %-ով, էժաններինը՝ 30-40 %-ով՝ ապահովելով վիթխարի գերշահույթ: Ավստրիական, ինչպես նաև իտալական մի քանի ֆիրմաներ, որոնք չէին միացել «Սոսիետեին», պարզապես անհետացան բիզնեսից:
Ո՞րն էր այս ամենի հետևանքը: Թուրքիայում տարեկան սպառվում էր 300000 լիրայի ¥օսմանյան ոսկի¤ ֆես, որից 100000-ը «Սոսիետեի» զուտ շահույթն էր: Բնականաբար, այս ահռելի գումարի կորուստը չէր կարող չմտահոգել կառավարությանը, և թուրքերը նախաձեռնեցին սեփական արտադրություն հիմնելու գործը:
Պետք է ասել, որ նրանք որոշ փորձառություն ունեին: Դեռևս 1835 թ. սուլթան Մահմուդի հրամանով Կ. Պոլսում՝ Ջինդի Մեյդանի մոտ, հիմնվել էր ֆեսի առաջին գործարանը, որը 1839-ին փոխադրվեց Դեֆտերդար, ուր պահանջարկի թելադրանքով կառուցվեց մանող, հյուսող արտադրամասերով ընդարձակ շենք: 1854-ին սուլթան Մեջիդի հրամանով այդ գործարանում հիմնվեց նաև չուխայի արտադրամաս: ¥«Չուխա» նշանակում է մահուդ, չուխաջի՝ մահուդագործ, այստեղից էլ՝ Չուխաջյան ազգանունը: Ի դեպ, չուխան ունի ևս մեկ իմաստ՝ մահուդից կարված վերարկու. հիշո՞ւմ եք Ղ. Աղայանի տողերը. «Գաբրիելըս չուխա չունի, Միշտ անում է սուգ ու լաց»¤։ Կ. Պոլսից զատ, 1842-ին Նիկոմեդիայում ¥Իզմիտ¤ չուխայի ֆաբրիկա էր բացել մեծահամբավ Հովհաննես Տատյանը, այդպիսիք կային նաև Երզնկայում, Մանաստրում ու Բաղդադում, որոնք կարող էին ֆես պատրաստել, սակայն դրանով չէին զբաղվում և հոգում էին միայն թուրքական բանակի հանդերձավորման կարիքները: Ի վերջո, 1909-ին Հերեքեում՝ բամբակամշակման ու բրդամշակման ֆաբրիկայում հիմնվեց նաև ֆեսարտադրություն:
Մենք ցույց տվեցինք դասական թուրքի կերպարի անքակտելի մասի՝ ֆեսի արտադրության պատմությունը և նորաձևության ազդեցությունը: Հավելենք միայն, որ 1923 թ. անցնելով իշխանության գլուխ, Թուրքիայի Հանրապետության հիմնադիր Քեմալ Աթաթուրքը քրեական պատժի սպառնալիքի տակ արգելեց ֆես կրելը: Հանրապետական Թուրքիան հրաժարվեց արյունալի սուլթանական անցյալի խորհրդանիշից… Բայց ոչ իր էությունից:


Խաչատուր ԴԱԴԱՅԱՆ

Դիտվել է՝ 2824

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ

O/subscribe">ԲաժանորդագրվելԳործընկերներՀետադարձ կապ